Translate

čtvrtek 22. října 2015

Na vánoční stůl

Vánoční stůl si můžeme vyzdobit malým středovým ubrusem – někdo mu říká napron. Na obrázku je quilt, který jsem už před lety ušila pro mámu... Je částečně šitý technikou šití na papír a prošitý zlatou kovovou nití... Při jeho šití jsem udělala několik špatných rozhodnutí, které mi celou výrobu ztížily, ale nakonec se ubrus povedl a každoročně zdobí sváteční stůl.
   První problém jsem si způsobila použitím poměrně silných látek s kovovým efektem, které nejsou vhodné pro šití na papír, kde se pracuje s malými kousky látek na malém prostoru a kde tudíž dochází ke kumulaci několika vrstev látky ve švových přídavcích... Bylo tedy třeba jednotlivé vrstvy různě prostříhat a rozšehlit, abych alespoň částečně zredukovala boule, které se ve švech začaly tvořit.
   Druhý problém souvisel s tím prvním – po došití jednotlivých dílů jsem měla papír odstranit. Kvůli tomu, abych díly sešila co nejpřesněji, jsem papír nechala pod látkou... To je normální postup, ale zašitý papír se pak ze švů dostává velmi špatně a v tomto případě to byl přímo horor.
   Nakonec se mi vše podařilo sešít k sobě a pro prošívání jsem zvolila zlatou niť. Nejdříve jsem si pořídila obyčejnou niť za pár korun. Ta se mi ale vždy po pár stezích přetrhla, nebo se alespoň začala třepit. Kdo někdy zkoušel šít či prošívat zlatou (či jinou kovovou) nití mi dá za pravdu, že zde se nevyplácí šetřit. Je možné koupit i silnější ozdobnou niť, která se navíjí do člunku spodní nitě – pak je samozřejmě třeba quilt otočit při prošívání vzhůru nohama.


Žádné komentáře:

Okomentovat