Translate

čtvrtek 11. února 2016

BLOKY *4* – ONE PATCH: obdélníky

Obdélníky nejsou nijak obsáhlou částí 1. kapitoly, ono s nimi zas tolik kouzel dělat nelze. Ale to neznamená, že deky ušité pouze z obdélníků jsou ošklivé – naopak, může to být zajímavá alternativa k dekám ze čtverců...
Pěkný námět jsem našla třeba tady:
http://fieldguidetoquilts.com/9Recbar/9BStack/9DStackRectOnlyWhole.html

A krásný historický illinoiský amish quilt se vzorem obdélníků z roku 1910:
http://www.museum.state.il.us/ismdepts/art/gallery2/main.php?g2_itemId=72
























Více najdete uvnitř článku.





(131) Úplně nejjednoduší je poskládání jednotlivých obdélníků vedle sebe bez rozlišování jejich barevné hodnoty ve vzoru (a) nazvaném HIT AND MISS. Při vyhledávání tohoto názvu se převážně ukazují quilty ze čtverců. U varianty (b), kde se střídají jako na šachovnici tmavší a světlejší dílky, jsou uvedeny v encyklopedii dva názvy – HAIRPIN CATCHER (pod tímto jménem jsem quilty z obdélníků opravdu našla) a BRICKWALL ONE – tento druhý název však spíše odpovídá následujícímu vzoru č. 132.

131














(132) Tento vzor vypadá jako cihly poskládané ve zdi a tomu také odpovídají používaná jména u verze (a) BRICKWALL a BRICKWORK, pod kterými lze najít spoustu krásných quiltů. U verze (b), kde se opět pracuje s tmavšími a světlejšími dílky, je těch jmen více: DEPRESION (asi že je to nuda, obyčejné obdélníky), STREAK O' LIGHTNING (toto jméno bylo u trojúhelníků), GENERAL SHERMAN'S QUILT (v popisu stojí, že jde o červené a bílé cihly s modrou hvězdnatou bordurou – tedy tzv. patriotic quilt), ZIG ZAG (pro změnu – jméno bylo u trojúhelníků; bohužel je toto jméno používáno pro všechny možné vzory, které se klikatí), OLD GARDEN WALL (tohle jméno se mi moc líbí, ale není pro tento vzor typické) a NNT (neptejte se mě, taky nevím, co si pod tím mám představit). U verze (c) je pak opět použit název BRICKWORK QUILT, který bych pro všechny barevné verze tohoto vzoru považovala za nejlepší.

132

(133) Nejsem si úplně jistá, proč má tento vzor vlastní číslo, nejspíš proto, že je quilt šitý celý našikmo. Pod jménem BRICK CRIB QUILT jsem žádný typický vzor neobjevila, jde tedy opravdu spíše o šikmou variantu vzoru č. 132.

133



















(134) Přicházejí na řadu obdélníky kombinované ze dvou směrů. U tohoto vzoru je uvedeno jméno BASKET WEAVE THREE PATCH, pod kterým lze najít většinou spíše vzor tvořený skupinami tří pruhů v celém vzoru. Ty ale dohromady tvoří čtvercový blok a nepatří tedy do této kategorie. Teoreticky může být tento vzor tvořený libovolným počtem pruhů.

134




















(135) Tento vzor není úplně jednoduché ušít, používá se zřejmě technika nedošitých švů... Alespoň jsem nepřišla na nějaký lepší způsob, kterým by se tento vzor dal ušít... Jmen je tu uvedeno víc: FINE WOVEN PATCHWORK (při zadání hledání tohoto názvu se mi ukazají samé krásné vzorované látky), FEATHEREDGE STRIPE (zřejmě byl na tento vzor vyquiltován motiv peří), FENCE RAIL (pod tímto jménem se objevují spíše trojité pruhy šité v protisměru (zmiňované už u vzoru č. 134), KULI PAU (jméno odkazuje na nějaký havajský motiv) a nakonec opět STREAK OF LIGHTNING (používá se pro všechny možné vzory, ale pro tenhle ne). Typické jméno tento vzor nemá, pro mne to jsou "parkety".

135























(136) Obměna předcházejícího vzoru spočívá v tom, že se nejdřív k sobě sešijí tři pruhy, a ty se teprve potom sešívají do parketového vzoru. Jméno ORANGE PEKOE bych pro tento vzor úplně nezavrhovala, docela se mi líbí a při troše fantazie opravdu tento vzor může evokovat čajové lístky.

136
























AKTUALIZACE 1.3.2016
Teprve při psaní šestého dílu "bloků" jsem zjistila, že autorka encyklopedie Barbara Brackman se na svém blogu blokům také občas věnuje. Těží ze své opravdu hluboké studnice plné starých quiltů, fotografií a příběhů a přidává vzory v encyklopedii neuvedené, a také ty, které sice patří jinam, ale s uváděnými vzory souvisí.
S tímto dílem souvisí:
http://barbarabrackman.blogspot.cz/2015/08/tessellations-2-four-sided-shapes.html

2 komentáře:

  1. Moc zajímavá série článků a taky super odkaz. Je fakt, že z názvů bloků mám někdy v hlavě docela guláš.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, čím více se nořím do té encyklopedie, tím větší je to zmatek. Autorka vlastně ke každému bloku našla názvy, jak byly různě zveřejněny a nebylo její snahou to komentovat nebo revidovat... či dokonce zavádět jednotné názvy :) pro mě je zajímavé - když už mám k dispozici něco takového jako je internetové vyhledávání - sledovat, jak se který název použivá :)

    OdpovědětVymazat