Translate

pátek 10. března 2017

Ohlédnutí za 10. PPM (27) – Soutěž ČESKÝ QUILT, projekt ANTIK QUILT

Všechno začala výzvou téměř dva roky před konáním 10. výstavy – více najdete tady: http://dobrykousky.blogspot.cz/2015/11/projekt-antik-quilt-2016.html

Myslím, že vznikla pěkná kolekce, která oživila tuto součást výstavy a jeden quilt Hanky Dlhé získal v kategorii druhé místo. Tento příspěvek bude delší, protože bych ráda věnovala prostor všem účastnicím tohoto projektu...

Hana Dlhá: Volná replika quiltu z roku 1797

Tomuto quiltu se říká "Sluneční hodiny" podle charakteristického středového bloku. Za tento quilt získala Hanka druhé místo v kategorii ČESKÝ QUILT.

© Foto: Jana Feuereislová: Hana Dlhá – Sluneční hodiny

Původní quilt zvaný Sundil Coverlet

Eva Böhmová: Mé putování kolem Velkých jezer

Tento quilt mě zaujal svým vznikem a to ve válečném období roku 1812 v USA. Látky a vzory jsem vybírala spíše citem a inspirací barev mi byl orient. Barevný střed originálu je potisk, který na celém quiltu je to nejzajímavější, neboť byl natištěn přímo na látku anglickým tiskařem Johnem Hewsonem.
V případě mého pojetí středového potisku jsem volila techniku perské aplikace. Ostatní bloky v quiltu jsem řešila tak, aby splnily mou představu a zároveň ve výsledku byly trochu odlišné. Mé putování kolem Velkých jezer mi přineslo spoustu radosti a splnění mé touhy ušít si historický quilt z pohledu současnosti.

Původní předloha quiltu
© Foto: Jana Feuereislová: Eva Böhmová – Mé putování kolem Velkých jezer




Jana Feuereislová:

Quilt pochází z Hindeloopen ve Frísku (Holandsko), vznik je datován okolo roku 1800–1815. Originální velikost je 121x101 cm (48x41 in.), zadní strana quiltu je z červené bavlněné látky. Nyní je vystaven v Zuiderzeemuseu v Enkhuizenu. Svůj quilt jsem se rozhodla ušít trochu větší 160x190 cm, ale jinak jsem se v rámci možností snažila co nejvíce přiblížit originálu.

Původní fríský quilt
© Foto i autorka quiltu: Jana Feuereislová

Jitka Jirkovská: Moje sluneční hodiny


Inspirací pro můj quilt bylo sledování vzniku práce Marry Jenkins/UK/ na jejích stránkách. Pak jsem na stejný námět narazila na svých toulkách po internetu ještě několikrát, ať už to bylo díla Yoko Saito, Dorothy Stheadsof  nebo K. Fassetta, a to mně ujistilo v tom, jaká bude moje další práce. Trvala dva roky a výsledek tady vidíte. Líbí se mi  jak různě se dá ztvárnit stejný motiv. Originál quiltu pochází z roku 1797 a byl vytvořen zřejmě ženou z vyšší společenské třídy. Návštěvníci jejího domu tak mohli obdivovat luxus a její dovednosti. V 18. století byla ložnice veřejným prostorem a návštěvníkům v bohatých domech byly někdy ukazovány různé cenné předměty jako je tento přehoz přes postel.

Quilt v podání Marry Jenkins (UK)
Quilt v podání Kaffe Fassetta

© Foto: Jana Feuereislová: Jitka Jirkovská – Moje sluneční hodiny
 

Anna Králíková: Medailonky podle Anny Brereton

Inspirace: kniha Brigitte Giblin "Freathering the Nest with Vintage inspired Quilts". 
Knihu mi koupila dcera při naší společné návštěvě výstavy Festival of Quilts v Birminghamu v srpnu 2014. V té době jsem pracovala na výstavním quiltu s babiččinou květinovou zahrádkou, proto mě okamžitě zaujal quilt na str. 91 této knihy. Hexagony tam tvoří šestiúhelníkovou borduru medailonkům. Požádala jsem své kamarádky z mých patchworkových kurzů v Praze i Klatovech, aby mi věnovaly čtverec 15 x 15 cm. Ty tvoří středy medailonků. K nim jsem vybrala látku na bordury a pomocí papírových šablonek ušila vždy 18 "babek", které jsem spojila do šestiúhelníkové bordury. Tuto jsem naaplikovala na středový darovaný materiál. Celkem 23 medailonků jsem spojila neutrálními béžovými "babkami" Celek jsem naaplikovala na modrobílou proužkovou látku a vše uzavřela 2 bordurami. Kytičková látka vnější bordury je obarvena čajem. Jen dvě bordury jsou přišity strojem, jinak je celý quitl šitý ručně. Původní quilt, podle kterého vytvořila quilt autorka knihy, je umístěn společně s dalšími 18 kusy přehozů a závěsů v muzeu ve východoanglickém městě Norwich. Tuto kolekci vytvořila Anna Brereton se svou dcerou v letech 1801–1805 po smrti svých dvou synků.

Quilt z knihy Brigitte Giblin
© Foto: Jana Feuereislová: Anna Králíková – Medailonky podle Anny Brereton

Iva Kučerová: Pastilky

Na tento historický quilt jsem narazila na stránkách americké autorky scrapových quiltů Bonnie K. Hunter, která jej použila jako předlohu pro jeden ze svých dlouhodobých projektů. Líbily se mi méně obvyklé obdélníky a možnost kombinovat různorodé láky v jednom quiltu. Tento vzor použil také Kaffe Fassett.

Stained Glass, 1890. Made by Rs. Frances Clarke Westergren. Boston.
From the book Massachusetts Quilts, Our Common Wealth

Vzor v provedení Kaffe Fassetta, vystavený v Praze na PPM v roce 2015
© Foto: Jana Feuereislová: Quilt v mém provedení

Darja Šormová: Top z roku 1800

Mnoho krásných historických quiltů jsem prohlédla. Zalíbení jsem našla v quiltu z roku 1800. Krásné látky, neobvyklé sestavení malých bloků a krásné středové bordury, vhodné pro ruční prošívání. Pak jsem si všimla, že přikrývka nikdy nebyla došita, byl to pouhý top. To rozhodlo, někdo ji musí došít. Při ručním prošívání moje fantazie „proč autorka svoji přikrývku nedošila“ pracovala naplno. Neměla už dost času, nebo dost životní síly, nebo něco jiného přerušilo její práci...? A tak jsem byla uzavřena při šití i ručním prošívání v kouzelné bublině svých myšlenek na někoho, kdo žil před více než 200 lety. Jen pro zajímavost: tento top se na internetu prodává za 595 dolarů.

Původní top quiltu

© Foto: Jana Feuereislová: Darja Šormová – Top z roku 1800

Květa Sudová:

Předloha je z knihy Kaffe Fassett´s Museum Quilts.

Původní historický quilt

© Foto: Jana Feuereislová: Květa Sudová – vzor přesýpacích hodin

Projektu Antic quilt se zúčastnily ještě další dámy se svými quilty, bohužel už bez doprovodných obrázků starých quiltů:

© Foto: Jana Feuereislová: Monika Tilschová – Tara

© Foto: Jana Feuereislová: Jana Lálová – Fancy 9-patch

© Foto: Jana Feuereislová: Anna Králíková – variace na Sluneční hodiny

© Foto: Jana Feuereislová (s omluvou – neznám jméno autorky)

Žádné komentáře:

Okomentovat