Translate

sobota 22. dubna 2017

Základní patchworkové pomůcky 1 – NŮŽKY

Líbí se vám patchwork? Chcete to zkusit, ale nevíte, co to vlastně všechno obnáší? Krátký seriál o patchworkových pomůckách je shrnutím toho, co je potřeba si pořídit – a co třeba není úplně nutné (alespoň prozatím)...























Bez nůžek to prostě nepůjde, to je jasné. A jedny stačit nebudou. Na druhou stranu – když si pořídíte kvalitní ocelové nůžky, které jdou brousit, vydrží vám dlouho. Proto moje první doporučení zní: NEŠETŘIT při nákupu nůžek. A vzápětí dodávám druhé doporučení: HLÍDEJTE SI JE. Občas někoho překvapím, když řeknu, že papír hodně tupí nůžky. Jasně, najdeme hodně materiálů, které jim mohou ublížit i víc, třeba dráty... různé hmoty... lepidla... Prostě – ostré nůžky na látky si hlídejte a schovávejte z dosahu jiných nenechavých rukou v domácnosti. A nemyslím jen na děti, ale obzvlášť na dospělé, kteří příležitostně nutně potřebují "něco" aby s nečím hnuli, otočili, něco vyšťourali, něco utáhli... Nenene! Kupte jim nějaké obyčejné v papírnictví a dejte na viditelné a snadno dosažitelné místo. Na provázek, ať se jim neztratí. Ty můžete používat i vy na stříhání papírových šablon a vzorů.

Jaké nůžky upotřebíte?

Základní nůžky na látky. Větší nůžky s délkou břitů cca 8–10 cm, s jedním otvorem větším pro lepší uchopení více prsty, se kterými se stříhá hlavně rovně větší kusy látek. Nebudu tu jmenovat konkrétní značky, ale u firem, které obecně produkují kvalitní ocelové zboží (nože, různé zahradní nůžky a pod.) chybu neuděláte, pak už jde samozřejmě spíš o to, aby se s vám dobře pracovalo s konkrétním modelem. Schválně jsem vybrala obrázky vintage nůžek – vzhled se moc nemění...



Menší nůžky na detaily. Menší nůžky s délkou břitů 3–5 cm, s úzkými čepelemi a pořádně ostrými špičkami. Ty využijete na přesnější stříhání tvarů, prostřihávání, odstraňování nití a tak.



Další možnosti

Mininůžky. Pokud plánujete, že se budete věnovat více aplikacím, ručnímu prošívání a třeba i vyšívání na quilty, doporučuji ještě malinké nůžky s břity max. 2 cm, které mají extrémně úzké a ostré špičky a navíc se vejdou do malé cestovní krabičky se šitím. Bývají často tvarovány do podoby zvířat či ozdobeny ornamenty.




Clipy. Nevím, jak jim říkat česky, slyšela jsem například výraz klapačky. Jsou to nůžky na rychlé ostřihávání nití a lze je rychle uchopit do dlaně. Praktické mohou být třeba při quiltování, kdy je dobré zapošité nitě hned odstřihávat, aby se nezapletly do dalšího vzoru.



Entlovací nůžky. Nedoporučuju. Je lepší, když mají látky rovné okraje. Kvůli přesnosti šití. I kvůli tomu, že se ze špiček látky postupně uvolňují krátká drobná vlákna, která zašitá v dece pak různě putují, po vyprání mohou vytvořit místa s cucky... A ano – prodávají se "precut" díly látek, které mají zubatý okraj, vypadá to líp... A ano, viděla jsem videa, kde tyto zubaté díly sešívají tak jak jsou. Já zuby odstřihávám a zatím mne nikdo nepřesvědčil, že na patchwork potřebuju tyto nůžky.



Vibrační na baterie. Existují v různých provedeních, jejich využití bych ale viděla spíše při stříhání houževnatějších materiálů – kartonů, kůží, plastů a pod. Nikdy jsem je nezkoušela a docela by mne zajímala přesnost stříhání.

Pokročilé řezání (nejen) látek

Plotry. V posledních letech se objevují různé možnosti, jak z látek vyřezávat přesné tvary – nejen na aplikace – pomomocí různých zařízení. Některé firmy vyrábějící menší stolní inkoustové tiskárny, začaly produkovat také plotry (plotr umí "kreslit" – netiskne po řádcích plochu), ve kterých mohou být náplně s inkoustem nahrazeny nožem a při použití speciální podložky umějí vyřezávat nejen z papíru (například šablony na anglický patchwork), ale i z látek. Nemám s tím žádnou zkušenost, takže těžko říct, jestli je to praktické, ale ta možnost tu je. Podívejte se třeba ZDE.

Accuquilt... a ty ostatní. Druhá možnost, jak "krájet" látky ve velkém jsou mechanické plotry – nenapadá mě lepší název, který by vystihoval princip těchto zařízení. Jde vlastně o takové ruční mandly, kterými projíždí podložka s noži, na které jsou položené látky. Díky přítlaku nože proříznout látku. Přijde mi to na látky ve větším množství mnohem praktičtější, než výše zmíněné plotry. Zatím jsem nenašla nikoho, kdo by to u nás prodával – možná jen špatně hledám – ale doufám, že se brzo objeví i v Čechách. Nejznámější jsou asi výrobky od Accuquilt, ale dají se najít i další firmy.

příště: JEHLY

Žádné komentáře:

Okomentovat