Translate

pátek 9. června 2017

Projekt SVATEBNÍ QUILT 2019 – 1

Když jsem vloni v srpnu vyvěšovala na blogu tento projekt tady, říkala jsem si, že hned začnu šít a v roce 2018 to budu v pohodě mít... No, ještě jsem nezačala, ale naštěstí se kurátorka projektu Jitka Jirkovská dohodla s vedením PPM na ročním odkladu – svatební quilty se tedy budou vystavovat až v roce 2019.

http://www.philamuseum.org/collections/permanent/108226.html


Jelikož jsem Jitce svatosvatě slíbila, že budu také šít, rozhodla jsem se o svoji práci veřejně podělit – a tím sama sebe přinutit k pravidelnému šití tohoto projektu. Ne všechny bloky budu šít – některé nejsou ani tak patchwork, jako spíše výšivka, některé bloky jsou si zase hodně podobné... Rozhodně je zde ale postupně všechny podrobně prozkoumám! Projekt není určen pro úplné začátečníky a je zde hodně aplikací, tak to nebude ani rychlá práce. Ale nebojte se toho. Doufám, že můj seriál popostrčí váhající, aby se do tohoto projektu pustily!

V našem šicím kruhu panuje shoda v tom, že ideální velikostí pro výstavu je quilt z 25 bloků postavených na špičku. Pro vystavení by ale mělo stačit i 9 nebo 12 bloků. V případě jakýchkoliv dotazů pište mně přes tento blog nebo Jitce Jirkovské na mail JirkovskaJitka@seznam.cz.

Základní rozkres na quilt z 25 bloků


Co budete rozhodně potřebovat a doporučuji shromáždit před tím, než začnete šít (spotřeba by měla stačit na quilt s 25 bloky):
– světlou látku na pozadí 4 až 5 metrů (dle šíře) – nemusí být nutně bílá, pro "vintage" vzhled quiltu je vhodnější spíše nějaká krémová, smetanová, klidně s jemným vzorkem, tón v tónu a podobně; asi bych se vyhnula studeným tónům (modrá, zelená, růžová)

Namátkou jsem vytáhla ze syslírny pár látek jako inspiraci –
pro můj quilt je určena látka vlevo nahoře.
A nejsem si jistá, zda by látka vlevo dole nebyla už příliš tmavá,
každopádně tmavší už bych rozhodně nevolila...


– látky vhodné k použití na perskou výšivku – aplikace (zde spotřeba hodně záleží na konkrétním vzoru – viz příště)

A dál budete potřebovat (kromě běžných pomůcek a materiálu):
– látku na pruhy mezi jednotlivými bloky (1 metr)
– látku na tzv. kameny (10–15 cm)
– látku na borduru (2–3 metry = nejlépe v délce strany quiltu, abyste nemuseli borduru nastavovat)
– látky na bloky (více dezénů – celkem aspoň 3 metry)
– další kousky na dozdobení (vyšívací bavlnky, krajky, knoflíky, stuhy a podobně)
– látku na záda (ve velikosti výsledného quiltu – cca 220x220 cm)
– výplň

Pro inspiraci k výběru látek doporučuji i všechny tři blogy "patchworkové historičky" Barbary Brackman, která mimo jiné spolupracuje i s firmou Moda na historizujících dezénech látek:
http://barbarabrackman.blogspot.cz/
http://civilwarquilts.blogspot.cz/
http://encyclopediaquiltpatterns.blogspot.cz/

KROK 1
* Ze světlé látky na pozadí si připravte boční trojúhelníky následujícím způsobem: 3 čtverce ve velikosti 19 a 5/8 palce přeřízněte po obou diagonálách. Vznikne 12 trojúhleníků, které budou mít delší stranu po niti (pevnou) – to je důležité pro to, aby se strany quiltu nevlnily. Vzhledem k tomu, že se na trojúhelníky bude umísťovat aplikace (zvaná perská výšivka – nj, je to trochu zmatené), doporučuji trojúhelníky uříznout o trochu větší, protože se mohou stáhnout šitím. Nedávejte aplikaci až do kraje, uvedené míry obsahují i švové přídavky = 1/4 palce.

* Ze světlé látky na pozadí si připravte rohové trojúhelníky následujícím způsobem: dva čtverce ve velikosti 10 a 7/8 palce přeřízněte po jedné diagonále. Vzniknou 4 trojúhelníky, které budou mít kratší strany po niti (pevné). I tyto trojúhelníky si uřízněte raději o trochu větší (i zde bude aplikace), velikost je včetně švových přídavků.


Šipky naznačují směr niti
V dalším kroku se budu věnovat PERSKÉ VÝŠIVCE (výběr látek, technika).

Na FB se můžete přidat do šicí skupiny: https://www.facebook.com/groups/1836704343324846/

Některé z bloků můžete najít v této knize:
http://www.quiltmania.com/shop/en/all-books/652-primarily-quilts.html

2 komentáře:

  1. Tak jdem s vervou na to.Vsechny zdravim,a tesim se na spolupraci,vymeny nazoru a napadu jak na to,a samozdrejme na konecne vysledky.Juchuuuuuu🍀👍

    OdpovědětVymazat
  2. Ivi, nemohu se dočkat dalšího příspěvku, kdy začneme :-) Kamila N.

    OdpovědětVymazat