Translate

pondělí 5. června 2017

Základní patchworkové pomůcky 2 – JEHLY

Líbí se vám patchwork? Chcete to zkusit, ale nevíte, co to vlastně všechno obnáší? Krátký seriál o patchworkových pomůckách je shrnutím toho, co je potřeba si pořídit – a co třeba není úplně nutné (alespoň prozatím)...



Byla to moje první hodina základů patchworku u Květy Sudové. Měla jsem si přinést základní šicí pomůcky. Sáhla jsem tedy do šuplíčku u stroje a vytáhla klasický přeložený karton, kde jsou jehly různé velikosti. Na kurzu jsem pak neomylně sáhla po jedné z těch větších s tím, že větší jehla = víc stehů najednou... Možná někomu přijde zbytečné psát celý článek o jehlách, ale správný výběr jehly podle toho, na co ji chcete použít, usnadní práci.

Jaké si vybrat jehly?

Nejdřív zmíním jehly na jiné práce než s látkou – existují extra dlouhé úzké jehly na korálkování (tedy šité šperky z drobných korálků – rokajlů), či jehly na plstění... Samostatnou kapitolou jsou také různé jehly na vyšívání: s delším ouškem na vyšívání stužkou, nebo tzv. tupé jehly na křížkovou výšivku na kanavě (a podobných tkaninách s dírkami). A určitě ještě spousta dalších (na vlnu, na tapiserie).

Dlouhé korálkovací jehly
Korálkovací jehla velkým uchem

Jehly na plstění
Tupé plastové jehly na vyšívání – vhodné i pro děti
(https://www.fler.cz/zbozi/jehla-plastova-vysivaci-i-pro-deti-7890990)


Taková obyčejná jehla. Na klasický patchwork šitý v ruce doporučuji užší delší jehlu. Delší proto, že se na ni dá nabrat více předních stehů najednou a práce je tak rychlejší. Užší proto, aby nedělala zbytečně velké díry do látky. Měla by také mít ouško stejně silné jaké zbytek jehly, jinak se bude látkou špatně protahovat (a nechá velké díry)... Takže žádné velké látací obludy jako prvně já :)

Jehla s rovným ouškem


Quiltovací jehly. Na ruční quiltování se používají jehly stejně silné jako na šití, ale podstatně kratší – 2–3 cm. To proto, že s kratší jehlou se dají dělat drobnější stehy.

Dvě moje oblíbené značky (nejen) jehel
 Jehly na aplikaci. Ne že by nešlo na aplikace používat stejné jehly jako na "obyčejné" šití. Ale pokud se chcete aplikování více věnovat, velmi je doporučuji. Jehly jsou to tenké, spíše kratší a hlavně – jsou ostré do poloviny své délky. Díky tomu procházejí více vrstvami látek jako máslem.

Úžasné aplikační jehly, se kterými to jde skoro samo :)


Samostatnou kapitolou jsou jehly do šicích strojů. Ano, i na stroji – stejně jako v ruce – lze ušít quilt i s aplikací, výšivkou a prošitím jednou jehlou. Spíš je dobré jehlu občas vyměnit za novou. Nevím v jaké frekvenci. Někdo říká, že to pozná podle zvuku, který jehla vydává při průchodu látkou – což podle mne ale záleží i na tom, jak hustou látkou zrovna jehla prochází... někdo říká po každé dece... a někdo zase, že až se zlomí – prostě jak komu to vyhovuje... V nabídce jsou samozřejmě specializované jehly na vyšívání a quiltování, těžko říct, jestli je to u strojů až tak nutné... Možná že na tlustější či pevnější materiály je dobré používat jehly na džínovinu, které by měly být ostřejší a pevnější. Hodně se doporučuje používat speciální jehly na kovové nitě. Ty prý více obrušují ouško jehly, kudy procházejí a pak se nit více trhá.

Edit – připomínka od Anky Zimové na FB: poznámka k strojovým ihlám - líšia sa tvarom hrotu, veľkosťou uška, hrúbkou drieku, použitím rôznych materiálov.
Ak napríklad NEpoužijete pri tvrdých látkach ihlu na džínovinu, mäkká ihla sa pri prechode materiálom ohne a poškodí Vám stehovú dosku v lepšom prípade a chapač v horšom. Škrabanec na stehovej doske bude zachytávať niť a steh bude mať zatrhnuté miesta a bude škaredý....

Díky :)

Zleva: strojové jehly na quiltování, vyšívání a jehly na metalické nitě


Jehly pro snadné navlékání. Existují jehly, které mají dělené ouško – není tedy nutné se nití strefovat, prostě jí protáhnete.

Jehly s děleným ouškem


Existují také různé navlékače – většina nových šicích strojů je má rovnou zabudované. Můžete použít klasický drátek, který se ale do drobnějších jehel nevejde. Nebo existují různé stroječky.
Klasický drátkový navlékač nitě
Navlékací strojek
Doufám, že někomu můj krátký přehled udělá radost a pomůže mu s nákupem těch správných jehel. Je jasné, že nemůžu znát úplně všechno, takže se nebudu zlobit, pokud mne někdo doplní... Nebo se do komentářů pochlubte, jaké jehly používáte vy.




Žádné komentáře:

Okomentovat